tiistai 15. marraskuuta 2016

Digiloikka

Tänään sain senkin kokea: etäyhteyttä työpaikan palvelimeen ei voitu muodostaa. Mikä tarkoittaa sitä, että mikään tämän digitaalisen auvolan tietokannoista ei auennut, niin työsähköposti kuin kalenterinkin olivat tavoittamattomissa eikä töitä voinut tehdä. Tämä siitä huolimatta, että päättäjillä on luja luottamus digiloikan autuaaksitekevyyteen ja sen pohjalta on tehty päätös maailman siirtämisestä pilvipalveluihin salasanojen taakse turvaan.

Kun kaikki on koko ajan läppärissä tai kännykässä, niin yhteyden katkeaminen  on aika kohtalokasta. Minulla siihen tarvittiin tietoliikennekatkos jossain, sen jälkeen ns. virkakorttini ei enää toiminut eikä kirjautumisalue ollut käytettävissä. Mitään varajärjestelmää ei ole ellei sellaiseksi määritellä ns. julkisessa verkossa toimivaa sähköpostia (ei virkakäyttöön!) tai mahdollisuutta päästä osaan työantajan intranetin sisältöä. Kaikki yhtään napakampaa tietoturvaa edellyttävät tiedot ovat käsieni ja päätteeni ulottumattomissa. 

Parannuskeino on yksinkertainen: menen työpaikalle ja yhdistän koneeni siellä verkkoon ja odotan, että jotkut parametrit jossain asettuvat oikeaan järjestykseen, jonka jälkeen tiedon valtatie on taas auki kaikilta kaistoiltaan. Toisaalta voisi olla niin, että olen 4-päiväisellä työmatkalla (kuten ensi viikolla aion olla) enkä pääse välillä lähellekään sisäverkkoa. Silloin minulle ei ole mitään iloa siitä, että tiedän tärkeiden asiakirjojen olevan pilvipalvelussa melkein käytettävissä, jos joku minimaalinen sähkökatko jossain on tehnyt salasanoistani ja käyttäjätunnuksistani tilapäisesti toimimattomat. 

Tähän täytyy nyt vain sopeutua. Työpaikalla voin ottaa yhteyttä ATK-tukeen, jossa pystytään neuvomaan tai pahoittelemaan asiaa, mutta yksityisessä käytössä olen oman osaamiseni varassa. Ei ole olemassa ketään tai mitään, joka vastaisi, kun salasana lakkaa toimimasta tai pankin älypuhelinsovellus ilmoittaa, että sinulla ei ole lupaa tekemisiisi, suljemme tilin. Palvelunumeroihin soittaminen ei auta, vaikka jonottaisi toista tuntia eikä netistä löytyvistä usein kysytyistä kysymyksistä ole apua.

Kaiken lisäksi olen kirjoittanut samasta asiasta jo aikaisemmin, mutta mitään muutosta parempaan ei ole tapahtunut. Ei niin, että kuvittelisin kirjoitusteni vaikuttavan johonkin, mutta asiakaslähtöisen digitalisaation olettaisi jotenkin ottavan huomioon myös ne hetket, jolloin yhteyden kanssa on ongelmia. Ei ota vaan melkeinpä päinvastoin: aikaisempaa useampi palvelu pakotetaan verkkoon, vaikka siitä sillä tavalla tulee hyvin haavoittuva. Mitä ihmettä minäkin teen monipuolisella työajanseurantajärjestelmällä, jonne en pääse kirjautumaan, koska se ei tunnista tunnuksiani. Vielä aamulla tunnisti, joten kohtalaisen nopea on digialustan dementia.

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti