keskiviikko 13. tammikuuta 2016

Minä ja Elisa

Viimeksi kerroin, miten Elisa Oyj oli epähuomiossa antanut saman valtionhallinnon alanumeron kahdelle eri virkamiehelle. Minä olin toinen heistä.

Höveli asiakaspalvelija lupasi, että tilanne korjataan mahdollisimman nopeasti. Sepä mukavaa, ajattelin, mutta nyt tuosta lupauksesta on kulunut jo lähes viikon päivät eikä mitään 0295-alkuista numerosarjaa ole kyetty minulle toimittamaan.

Vaikka olen virkamies, osaan tarttua asioihin ja ryhtyä selvittämään, mistä kiikastaa. Maanantaina tutkailin Elisan nettisivuja, josko sieltä löytyisi joku yhteydenpitoväline, jota käyttämällä saisin asiat järjestykseen. Soittamalla asia selviää (2,19 e/min), mutta mitään ilmaisia keinoja ei sivuilta löytynyt. Yritysasiakkaana olisin tarvinnut erilliset tunnukset samoin kuin jos olisin yrittänyt selvittää asiaani keskustelupalstan avulla. Rekisteröityminen ilman sitä puhelinnumeroa ja suoraa asiakkuutta oli hankalaa. Eletään vuotta 2016 ja some valtaa maailman, mutta eipä niille tiedon valtateille pääse luikahtamaan sivusta, jos ei ole ensin moneen kertaan tunnistautunut ja hankkinut tunnuksia, joita ei jaella kaikille. 

Niinpä päätin lopulta soittaa palvelunumeroon sillä ikiomalla henkilökohtaisella kotipuhelimellani, jonka käytöstä työnantaja ei korvaa euroakaan. Odotin mukavat 7 minuuttia (siis 15 euron verran), että joku asiakaspalvelija ennättäisi avuksi. Nauhoitteelta sain kuulla, että voin hoitaa asiani myös verkossa (niin varmaan)ja sain kuulla aika kamalaa hissimusiikkia ennen kuin kohtasin asiakaspalvelijan. Hän ei oikein ymmärtänyt ongelmaani, mutta luotin siihen, että jokainen puhelu nauhoitetaan. Sieltä olisi kuunneltavissa vaikka miten moneen kertaan, mitä asiani koskee. En todellakaan halua rupatella tuntitolkulla ja maksaa muutamaa kymmentä euroa siitä ilosta, että joudun korjaamaan Elisan tekemää virhettä.

Emme samasta äidinkielestä huolimatta ymmärtäneet toisiamme, koska minä puhuin aidasta ja hän ihmetteli seipäitä. Siksi päätin puhelun muutamassa minuutissa, sillä en halunnut tuhlata rahojani joutavuuksiin. Jos Elisa ei kykene minulle hallinnon sisäistä numeroa osoittamaan, niin ollaan sitten ilman. Chatissa tai sähköpostissa olisin kyennyt pukemaan ongelmani selkeäsanaiseksi kysymykseksi, mutta hämmentyneelle asikaspalvelijalle on vaikeaa kertoa, että annoitte saman alanumeron kahdelle eri työntekijälle samassa organisaatiossa, voisitteko ystävällisesti korjata virheelle ja toimittaa yhden alanumeron lisää. Ongelmaksi muodostui se, että minua ei virallisesti ole missään heidän rekistereissään, koska sitä alanumeroa ei ole...

Toisaalta puhelimeen on nyt asennettu sähköposti ja kalenteri ja muita työtilpehöörejä, joten vaikka tämä ei mikään nokialainen olekaan, niin voin nyt olla kaikkien kanssa yhteydessä kaikkialla. Mikä ei tarkoita, että olisin.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti